Welke partijen hebben het Landbouwportaal tot stand gebracht?
Het landbouwportaal is tot stand gekomen vanuit de samenwerking Bodem & Water. Hierin bundelen LTO Noord, de agrarische collectieven, de provincie en de waterbeheerders in Noord-Holland de krachten.
Ik ben geen lid van LTO Noord, NMV of HAJK, KAVB of een agrarisch collectief, kan ik toch deelnemen en een coach en/of subsidie aanvragen?
Ja dat kan. Het project richt zich op alle agrarische ondernemers in Noord-Holland. Ook niet-leden van bovengenoemde organisaties kunnen dus deelnemen.
Wie kan ik voor verdere inhoudelijke/technische vragen bellen?
U kunt bellen met de helpdesk/frontoffice van het landbouwportaal. Telefoonnummer: 088-888 6630
Hoe maak ik een account aan?
U kunt een account aanmaken door in het menu aan de linkerkant te klikken op ‘inloggen/registreren’. U vult de velden in onder het kopje ‘Account aanmaken’. Hier kunt u tevens een wachtwoord bepalen. Vervolgens ontvangt u op het door u opgegeven e-mailadres en bevestigingslink. Zodra u uw aanmelding bevestigd heeft, heeft u een account aangemaakt en kunt u inloggen.
Zijn er nog specifieke (wettelijke) eisen verbonden aan de systemen/bouwmaterialen/machines/apparatuur die ik wil aanleggen op mijn bedrijf?
Bij de uitvoering van maatregelen moet u aan de bestaande wet- en regelgeving voldoen. De uitvoerende aannemer dient hiervan op de hoogte te zijn en volgens deze regels te werken.
Hoe kan ik deelnemen?
U kunt deelnemen door zich eerst in het portaal een account aan te maken en een wachtwoord. U heeft hiervoor een e-mailadres nodig. Daarna kunt u zich in het portaal bij een of meerdere thema’s aanmelden als deelnemer.
Waarom moet ik een verificatiecode invullen?
Uw gegevens worden door het Landbouwportaal geverifieerd om vast te stellen of deze juist zijn en bij uw organisatie horen. Daardoor kunt u digitaal door middel van een vinkje een handtekening zetten op uw afsprakenformulier, subsidieaanvraag en subsidievaststelling. Voor deze verificatie ontvangt u per post een verificatiecode die u in moet voeren op het Landbouwportaal Noord-Holland ('www.landbouwportaalnoordholland.nl/verificatie').
Zonder verificatie is niet vast te stellen of uw gegevens juist zijn. Uw subsidieaanvraag of verzoek tot vaststelling is dan niet compleet en en kan tot afwijzing leiden bij behandeling van uw subsidieaanvraag.
Als u de verificatiecode niet (meer) heeft neem dan contact op met de helpdesk via 088-8886630.
Ik heb twee bedrijfslocaties die ik wil aanmelden, hoe doe ik dat?
U kunt zich voor meerdere locaties aanmelden. Voorwaarde is wel dat u zich voor deze locaties apart aanmeldt met ieder een eigen e-mailadres.
Hoe werkt het portaal?
Bij elk thema werkt het in het portaal ongeveer hetzelfde. Zo kunt zich eerst oriënteren, een animatiefilmpje bekijken, een scan (vragenlijst) doorlopen over dat thema, en een lijst met (subsidie) maatregelen bekijken. Vervolgens kunt u een bedrijfsbezoek aanvragen. Er wordt dan binnen een week contact opgenomen over een afspraak.
Ik heb twee bedrijven met een eigen KVK nummer. Wel staan beide in het KVK register op hetzelfde vestigingsadres. Mag ik vanuit beide bedrijven een subsidieaanvraag doen?
In principe kan een subsidieaanvraag door beide KVK-registraties worden ingediend, maar dan mag het niet om dezelfde maatregel gaan. Er kan dus geen sprake zijn van 'dubbele' subsidiering van een maatregel door aanvragen te doen vanuit beide bedrijven.
Wat is de rol van een coach?
De coach heeft kennis van zaken, van agrarische bedrijfsvoering en bespreekt uw bedrijfssituatie voor een thema door. Hij/zij informeert / adviseert u over maatregelen die eventueel gesignaleerde knelpunten op uw bedrijf aanpakken. Daarna legt de coach met u de adviezen en gemaakte afspraken vast in een afsprakenformulier.
Wie zijn de coaches?
Voor de thema's erfafspoeling, gewasbeschermingsmiddelen, duurzaam bodemgebruik en voldoende zoetwater zijn coaches opgeleid. Het zijn zelfstandige adviseurs, medewerkers van de landbouworganisaties of van het waterschap (bij zoetwatermaatregelen)..
Is de coach gratis?
Ja, de coach wordt u gratis aangeboden.
Kan ik zonder een coach maatregelen aanvragen?
U kunt alleen in overleg met een coach (gesubsidieerde) maatregelen voor uw bedrijf aanvragen. De zogenaamde ‘direct opvraagbare maatregelen’ (Categorie D) zijn hierop een uitzondering. Bij deze maatregelen is overleg met een coach niet nodig. Het landbouwportaal geeft bij elk van de 5 thema's onder 'maatregelen' aan hoe u deze maatregelen kunt aanvragen.
Binnen welke termijn komt de coach op mijn bedrijf?
Nadat u zich als deelnemer heeft geregistreerd en daarna aangemeld (zie uitleg bij een thema) wordt er contact opgenomen om een bezoekafspraak met u te maken. De datum waarop het bezoek plaatsvindt wordt in overleg bepaald.
Hoe lang duurt een bedrijfsbezoek?
Een gemiddeld bedrijfsbezoek zal circa 3 uur in beslag nemen.
Als ik deelneem en uit het bedrijfsbezoek komen maatregelen die ik niet wil of kan treffen, wat dan?
Alle maatregelen worden samen met u afgesproken. U kiest u dus zelf wat er op uw bedrijf aan maatregelen mogelijk is. Als afspraken voor een subsidiemaatregel eenmaal gemaakt en ondertekend zijn, dan is het wel zaak dat u zich er aan houdt en ze uitvoert. Als u dat niet doet heeft u geen recht op subsidie.
Is deelname gratis?
Ja, deelname is gratis. De inzet van de coaches wordt u ook gratis aangeboden. Voor de gesubsidieerde maatregelen ontvangt een deel subsidie (zie hiervoor de maatregelenlijsten die per thema zijn opgenomen).
Wat zijn de consequenties van de ondertekening van het afsprakenformulier?
Nadat u samen met de coach afspraken heeft gemaakt over de te nemen maatregelen, dient u hiervoor akkoord te geven door middel van het aankruisen van een verklaring. De coach zal dit document op dezelfde wijze ondertekenen. De waarde hiervan is dat u van elkaar precies weet wat er is afgesproken. U wordt vervolgens geacht deze maatregelen uit te (laten) voeren. Mocht dit door omstandigheden niet kunnen, dan kunt u in overleg met uw coach hierop op terugkomen en eventueel nieuwe afspraken maken. Ondertekening betekent dus niet dat u contractueel gehouden bent aan de uitvoering. Let op: de ondertekening van het afsprakenformulier met de coach is niet hetzelfde als het doen van een subsidieaanvraag. U moet daarvoor per maatregel een offerte uploaden in het Landbouwportaal uw digitale handtekening onder uw subsidieaanvraag zetten en deze versturen.
Kan ik later nog zaken wijzigen?
Ja, u kunt altijd nog zaken wijzigen. Dit moet dan wel goed vastgelegd worden. De coach ondersteunt u hierbij.
Worden mijn gegevens gedeeld met derden?
Nee. Alle door u ingevulde gegevens blijven uw eigendom en worden niet aan derden verstrekt. De gegevens worden door de samenwerkingspartners uitsluitend en zo ver als nodig gebruikt voor de uitvoering van het doel van het Landbouwportaal Noord-Holland conform de algemene verordening gegevensbescherming.
protocol bedrijfsbezoeken ten tijde van corona
Dit protocol biedt duidelijkheid aan erfbetreders / adviseurs van het Landbouwportaal en projectdeelnemers over veilig werken tijdens de coronacrisis. Dit ten behoeve van de veiligheid en gezondheid van zowel deelnemende bedrijven als van de adviseurs van het Landbouwportaal.
Uitgangspunt van dit protocol zijn de geldende adviezen en maatregelen van het RIVM. Het protocol is gebaseerd op de stand van zaken op 7 mei 2020 en zal steeds zo snel als mogelijk worden gewijzigd wanneer nieuwe adviezen of maatregelen van kracht worden die aanpassingen noodzakelijk of wenselijk maken. Raadpleeg de website van het RIVM voor de algemene maatregelen en voorschriften rondom het handelen in het geval van (een verdenking van) coronabesmetting.
Het protocol is beoogd als handvat voor de veilige uitvoering van werkzaamheden. Vanuit de praktijk kan er aanleiding zijn, om door partijen beredeneerd af te wijken als de situatie daarom vraagt.
Het protocol is gebaseerd op minimalisatie van contactmomenten. Contacten worden zoveel mogelijk op afstand uitgevoerd. Daar waar een fysiek bezoek ter plaatse nodig is, zal deze gesplitst worden in een op afstand (off-site) gedeelte en een gedeelte ter plaatse (on-site). Voor de beoordeling op afstand kan gebruikgemaakt worden van bijvoorbeeld videoverbindingen.
Bij bezoek ter plaatse gelden natuurlijk allereerst de RIVM-richtlijnen, zoals 1,5 m afstand, geen handen schudden, regelmatig handen wassen. Daarnaast is de insteek dat er minimaal persoonlijke beschermingsmiddelen hoeft te worden gebruikt, zoals bijv. mondkapjes.
Voorbereiding
1) Het bezoek annuleren:
Het bedrijfsbezoek wordt ter plaatste geannuleerd als de adviseur of de deelnemer of 1 van diens huisgenoten verhoging, luchtwegklachten of last van benauwdheid heeft.
2) De deelnemer zorgt voor:
a) Een plaats om de handen te wassen en een schone handdoek (of papieren handdoekjes) gereserveerd voor de adviseur.
b) Indien zaken op een beeldscherm getoond moeten worden, moet ook de 1.5 m afstand geborgd blijven.
c) De deelnemer bedient zelf zijn eigen toetsenbord en muis, de adviseur ook zijn eigen spullen (besmettingsbronnen).
3) De adviseur zorgt voor:
a) Papieren zakdoekjes. Deze na één keer gebruik weg gooien. Daarna handen wassen.
b) Desinfecterende gel
Tijdens het bezoek:
1) Niet zomaar bedrijf betreden, eerst aanbellen of telefonisch contact opnemen.
2) Geen handen schudden bij aanvang en einde van het bezoek.
3) Veiligheidsmaatregelen van de deelnemer en het RIVM respecteren. Vraag de deelnemer of hij aanvullende maatregelen voor zijn bedrijf heeft.
4) Handen wassen bij aanvang van de controle en regelmatig tijdens de controle. Doe dit met een hydro-alocholische handgel minimaal 70% alcohol), of met water en zeep. Kraan dichtdraaien met de handdoek, niet met je blote handen.
5) Gebruik papieren handdoekjes of de schone handdoek die klaar ligt.
6) Houd 1.5 meter afstand, ook bij rondgang over het bedrijf.
7) Niets van het bedrijf met blote handen aanraken (deurklinken/documentatie). Gebruik handschoenen.
8) Bij bezoek percelen/andere locaties, volgt de adviseur de deelnemer elk in hun eigen auto.
Na afloop van het bedrijfsbezoek
1) Voor vertrek handenwassen.
2) Bij auto handen ontsmetten met desinfectiegel.
Op welk moment mag een maatregel worden uitgevoerd?
U mag met de uitvoering starten op het moment dat u de aanvraag met per maatregel een offerte heeft ingediend. Dit is niet hetzelfde als het ondertekenen van het afsprakenformulier met de coach, omdat daar alleen wordt vastgelegd welke maatregelen u van plan bent uit te voeren. De afspraken die u maakt zijn daarmee nog niet bindend. Pas op het moment dat u de offertes heeft geüpload en uw digitale handtekening onder uw subsidieaanvraag heeft gezet en deze heeft verzonden, mag u starten met de uitvoering. Starten na aanvraag is voor eigen rekening en risico en geeft geen aanspraak op een positieve beschikking op de aanvraag.
Wat is bovenwettelijk?
Bovenwettelijk wil zeggen dat de maatregel niet binnen bestaande wet- en regelgeving valt. Dit betekent dat u voor deze maatregelen subsidie kunt ontvangen.
Hoe en door wie wordt bepaald dat mijn subsidieaanvraag wordt toegekend?
Uw waterschap handelt u subsidieaanvraag af en draagt zorg voor het proces van toekenning.
Hoe lang duurt het beoordelings- en goedkeuringstraject?
Binnen 6 weken na ontvangst van de complete aanvraag ontvangt u bericht van uw waterschap
Wat betekent de ondertekening bij de subsidie-aanvraag?
Door ondertekening van de subsidieaanvraag verklaart u dat u deze naar waarheid heeft ingevuld en dat alle ingevulde gegevens kloppen. Alleen een volledig en goed ingevulde subsidieaanvraag zal in behandeling worden genomen. Uw handtekening onder de subsidieaanvraag moet u dus zien als een contract.
Vindt er controle op de uitvoering plaats?
Aan de hand van steekproeven met eindcontroles zal worden gecontroleerd of een gesubsidieerde maatregel juist is uitgevoerd en of de subsidie dus terecht is verleend.
Wanneer een controle plaats zal vinden wordt u hiervan op de hoogte gesteld.
Is er een kans dat ik de ontvangen subsidie moet terugbetalen?
Als bij controle blijkt dat u ten onrechte subsidie heeft ontvangen zal deze subsidie worden teruggevorderd.
Mag ik zelf kiezen welke aannemer ik inhuur voor de aanleg van bepaalde maatregelen?/ door wie ik de maatregel laat aanleggen?
Ja, u mag zelf een aannemer inhuren voor de aanleg van bepaalde maatregelen.
Kan ik met terugwerkende kracht subsidie krijgen voor maatregelen die ik recentelijk al heb uitgevoerd en die onderdeel zijn van de maatregelenlijsten van het landbouwportaal?
Nee, wanneer u gestart bent met het uitvoeren van de maatregelen voordat de subsidieaanvraag is gedaan ontvangt u voor deze maatregel geen subsidie.
Kan ik op verschillende momenten een subsidieaanvraag indienen voor hetzelfde thema?
Mocht u binnen één thema (bijvoorbeeld Duurzaam Bodemgebruik) na uw eerste subsidieaanvraag nog een aanvraag voor een of meerdere andere maatregelen willen doen dan dient u hiervoor contact op te nemen met de medewerkers van de Helpdesk van het Landbouwportaal (tel. 088 - 888 6630).
Een voorwaarde voor het indienen van een tweede subsidieaanvraag binnen hetzelfde thema is dat de eerste subsidieaanvraag is ingediend en ook beschikt door het waterschap. Daarnaast kan er alleen een tweede aanvraag ingediend worden als het maximum subsidiebedrag per onderneming nog niet is bereikt binnen het betreffende thema.
Indien u aan bovengenoemde voorwaarden voldoet zal de Helpdesk het voor u mogelijk maken een volgende aanvraag te doen.
Wat betekent de verwachte uitvoerdatum?
De verwachte uitvoerdatum is de datum waarop de maatregelen naar verwachting zijn uitgevoerd (aangelegd of aangeschaft). Voor alle aanvragen geldt dat een verwachte uitvoerdatum niet vóór de datum van de beschikkingsbrief mag liggen van het waterschap en niet na de einddatum van het subsidieproject. Houd hier rekening mee bij het invullen van de datum in het afsprakenformulier. Op het moment dat een aanvraag ingediend wordt is het dus handig om een ruime zes weken aan te houden om rekening te houden met het wettelijke termijn welke het waterschap heeft om een beschikking af te geven.
Waar wordt de verwachte uitvoerdatum voor gebruikt?
Het is nodig dat tijdens het invullen van het afsprakenformulier een realistische datum wordt ingevuld die betrekking heeft op de situatie op het erf/perceel. Aan de ene kant is dit een juridische vereiste (zie de subsidieverordening Bodem & Water). Aan de andere kant is deze datum ook nodig om op verschillende zaken te kunnen sturen voor zowel de Helpdesk als de Waterschappen.
Het is mogelijk dat voor verschillende maatregelen binnen hetzelfde afsprakenformulier, verschillende verwachte uitvoerdata worden ingevuld.
Wat als de uitvoering van de maatregelen langer duurt dan vooraf opgegeven?
Het kan voorkomen dat de uitvoering van de maatregel(en) langer duurt dan vooraf opgegeven. Als er door de deelnemer nog geen subsidieaanvraag is ingediend kan contact worden opgenomen met de Helpdesk om deze datum te laten aanpassen.
Nu kan het natuurlijk handig lijken bij het opstellen van het afsprakenformulier een uitvoerdatum te kiezen die heel ver weg ligt (of deze nu realistisch is of niet). Dit betekent wel dat het moment van het gereed-melden van je maatregel en daarmee uitbetaling ook erg ver weg komt te liggen.
Op het moment dat een deelnemer zijn subsidieaanvraag heeft ingediend en/of een beschikking heeft ontvangen, kan de verwachte uitvoerdatum alleen nog door het waterschap worden aangepast. De deelnemer kan in dit geval een e-mail naar het waterschap sturen met een toelichting op de situatie en het verzoek om de datum aan te passen (onder vermelding van dossiernummer en maatregel). Na goedkeuring van het waterschap zal er een aangepaste beschikking worden toegestuurd.
Ik heb voor 12 mei 2022 een bedrijfsbezoek gehad. Hoe kan ik dan een subsidieaanvraag indienen?
Bent u vóór 12 mei 2022 aangemeld bij Landbouwportaal Noord-Holland en wilt u een aanvraag indienen vanaf 7 juni 2022? Dan moet uw afsprakenformulier worden getoetst op de nieuwe verordening en maatregelenlijst. Neem hiervoor telefonisch contact met de helpdesk (088-8886630). Ook kan er een e-mail gestuurd worden naar info@landbouwportaalnoordholland.nl. Vermeld dan in de mail dat het een aanmelding voor 12 mei 2022 betreft en dat u het afsprakenformulier hiervan wilt laten toetsen. Vermeld hierbij het dossiernummer, thema en de maatregelen die het betreft.
Ik heb het subsidiemaximum van één of meer thema's tijdens de eerste subsidieverordening (tussen 2018 en 2021) volledig vastgesteld gekregen. Kan ik bij de nieuwe openstelling (geldig van 07-06-22 t/m 31-12-2024) opnieuw een subsidieaanvraag indienen?
Ja dit kan, aangezien het een nieuwe subsidieverordening betreft en geen verlenging van de vorige. Ongeacht of u naar aanleiding van de vorige verordening subsidie hebt ontvangen voor één of meerdere thema's kunt u voor de nieuwe verordening (opnieuw) een subsidieaanvraag indienen. Het huidige subsidiemaximum per thema is hierbij leidend.
Aan welke eisen moeten offertes voldoen die worden gebruikt bij een subsidieaanvraag?
De offertes dienen geadresseerd te zijn aan uw bedrijf, mogen niet ouder zijn dan twee maanden vanaf het moment waarop de subsidieaanvraag wordt ingediend en de kosten moeten exclusief BTW worden vermeld. Indien u dezelfde offerte voor meerdere maatregelen wilt gebruiken, dan dienen de kosten per maatregel te zijn gespecificeerd. Tot slot dienen ook de (adres)gegevens van de betreffende leverancier/aannemer op de offerte te worden vermeld.